از خواص قارچ چه می‌دانید؟

آشنایی با خصوصیات قارچ ها

برخی از انواع قارچ ها سمی هستند، اما بسیاری از آنها خوراکی هستند و فواید سلامتی دارند.

قارچ های خوراکی از ارزش غذایی خوبی برخوردارند تا در کنار مقداری سبزی میهمان ثابت سبد غذایی خانواده باشند. قارچ ها کالری کمی دارند، چربی یا کلسترول ندارند و نمک کمی دارند. حاوی گروهی از ویتامین ها و مواد معدنی مهم مانند سلنیوم، پتاسیم، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین D و غیره است. در قارچ

قارچ به دلیل وجود بتا گلوکان و اسید لینولئیک منبع خوبی برای پیشگیری از سرطان سینه و پروستات است. علاوه بر این، اسید لینولئیک از اثرات مضر استروژن ها جلوگیری می کند. هورمون استروژن یکی از عوامل اصلی سرطان سینه در زنان یائسه است.

یکی از بهترین راه های دریافت ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است، اما اگر بیشتر روز را در خانه سپری می کنید، بهتر است کمبود ویتامین D را با کمک برخی مواد غذایی از جمله قارچ جبران کنید.

فواید قارچ برای پوست

قارچ حاوی پلی ساکاریدهایی است که در خشکی و حجیم شدن پوست موثر بوده و در رفع چین و چروک موثر است.

قارچ منبع غنی ویتامین D است این ویتامین در درمان بسیاری از آکنه و جوش های صورت مفید است. به همین دلیل اکثر کرم های آکنه حاوی ترکیبی از این ویتامین هستند. به جای استفاده از این کرم های شیمیایی، می توانید از ماسک قارچ استفاده کنید.

قارچ پوست را روشن می کند.

خواص قارچ,خاصیت قارچ

قارچ منبع خوبی از آهن است.

ویژگی های قارچ برای مو:

مانند بقیه بدن، موها برای فولیکول های خود به مواد مغذی ضروری نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:  قالب کمربندی چیست؟ چگونگی استفاده و کاربرد قالب کمربندی

سوء تغذیه یکی از شایع ترین علل ریزش مو است. کم خونی به دلیل کمبود آهن در خون رخ می دهد. قارچ منبع خوبی از آهن است و می تواند با ریزش مو مبارزه کند.

آهن یک ماده معدنی ضروری است و در تشکیل گلبول های قرمز نقش دارد که باعث تقویت مو و افزایش حجم مو می شود.

با مصرف قارچ سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

همانطور که قبلا ذکر کردیم، قارچ حاوی سلنیوم است. این ماده با تحریک تولید سلول های T می تواند دفاع بدن در برابر عفونت را بهبود بخشد.فیبر بتا گلوکان موجود در قارچ می تواند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با سرطان و جلوگیری از تشکیل تومور تقویت کند.

به کاهش وزن کمک می کند

یکی از راه های کاهش وزن، مصرف بیشتر پروتئین و چربی استبا مصرف قارچ می توانید از این رژیم غذایی پیروی کنید. قارچ با داشتن پروتئین کافی و محتوای چربی کم، سلامت و روند لاغری شما را تضمین می کند.

خوردن قارچ باعث کاهش التهاب در بدن می شود

رژیم غذایی ناسالم باعث التهاب در بدن می شود، خوردن قارچ التهاب را کاهش می دهد زیرا قارچ حاوی آنتی اکسیدانی قوی به نام ارگوتیونون است.

خواص قارچ بر مو,فایده های قارچ بر پوست

یکی از فواید قارچ کمک به کاهش وزن است

کنترل فشار خون بالا

پتاسیم موجود در قارچ به گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند و نتیجه آن کاهش فشار خون است. پتاسیم با افزایش جریان خون و اکسیژن به مغز باعث تحریک عملکرد عصبی و افزایش هوشیاری و هوشیاری می شود.

بیشتر بخوانید:  خواص انار + راهنمای خرید و مصرف انار

قارچ منبع غنی پتاسیم است، ماده معدنی که به کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر سکته کمک می کند.

خواص قارچ برای دیابت

مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 زمانی که رژیم غذایی پر فیبر مصرف می کردند، قند خون پایین تری داشتند و در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، قند خون، انسولین و چربی خون پس از مصرف این غذاها بهتر شد.

یک فنجان قارچ بوداده می تواند 3 گرم فیبر فراهم کند.متخصصان توصیه می کنند که مردان 30 تا 38 گرم و زنان 21 تا 25 گرم قارچ در روز مصرف کنند.

به سلامت استخوان کمک می کند

قارچ منبع کلسیم است. این ماده برای استحکام و قدرت استخوان ها لازم است. قارچ خطر پوکی استخوان و درد مفاصل را کاهش می دهد.

مضرات قارچ:

رشد قارچ در طبیعت می تواند خطرات زیادی برای سلامتی داشته باشد.

برخی از قارچ ها می توانند در بسیاری از افراد مشکلات معده ایجاد کنند. برخی افراد پس از خوردن قارچ دچار اسهال می شوند. سایر مشکلات معده ناشی از خوردن قارچ عبارتند از: استفراغ، اسهال و حالت تهوع.

مصرف قارچ برای افراد مسن، زنان باردار و شیردهی که مشکل معده دارند مناسب نیست زیرا هضم آن کند است.

روی بیش از حد ناشی از خوردن قارچ می تواند باعث خونریزی شود.

کسانی که بیماری کلیوی دارند باید از مصرف قارچ و همچنین تمام غذاهای پروتئینی خودداری کنند.

کسانی که دچار سوء هاضمه یا بیماری کبد یا کولیت روده یا آرتریت یا نقرس ناشی از اسید اوریک هستند نباید قارچ بخورند.

بیشتر بخوانید:  خواص صمغ پسته

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …