خواص کلم سفید

فواید کلم سفید

کلم سبزی برگدار خانواده است که شامل کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل است و یکی از قدیمی ترین سبزیجات شناخته شده است که قدمت آن به 4000 سال قبل از میلاد می رسد. C در چین، این گیاه در انواع مختلف (سفید، سبز و بنفش یا قرمز) وجود دارد و می توان آن را به صورت خام یا پخته، در سوپ، سالاد یا سرخ کرده یا به سادگی بخارپز مصرف کرد.

هزینه کم و فواید سلامتی کلم آن را به «داروی فقرا» در قرون وسطی تبدیل کرد. اگر واقعاً در تلاش برای بهبود رژیم غذایی خود هستید، افزودن این سبزیجات به رژیم غذایی خود یک راه عالی برای شروع است. در اینجا 13 دلیل خوب وجود دارد:

1. هضم بهتر: کلم منبع خوبی برای سلامتی است. اگر غذای خشک خورده اید. فیبر و آب موجود در آن می تواند به جلوگیری از یبوست و حفظ سلامت سیستم گوارش کمک کند. خوردن کلم با کلم (سوسیس) باعث افزایش پروبیوتیک می شود که یکی از بهترین چیزها برای هضم و روده است.

2. کاهش وزن – در هر فنجان کلم 33 کالری، فیبر بالا و بدون چربی دریافت می کنید.مصرف کلم اغلب به افرادی که می خواهند وزن کم کنند توصیه می شود، زیرا کلم سرشار از مواد مغذی است و محتوای فیبر بالا شما را سیر نگه می دارد.

خواص کلم سفید,فواید کلم سفید

ویژگی های کلم سفید

3- کلسترول را کاهش می دهد: از کلم می توان برای کاهش کلسترول خون نیز استفاده کرد. فیبر و مواد مغذی آن جذب خون نمی شوند، اما به اسید موجود در روده متصل می شوند و از طریق مدفوع دفع می شوند. خوردن آن به صورت بخارپز باعث کاهش کلسترول می شود.

بیشتر بخوانید:  خواص کلم

4- تقویت سیستم ایمنی: کلم منبع عالی ویتامین C است که برای حفظ سیستم ایمنی قوی ضروری است.

5- با سرطان مبارزه می کند: سالهاست که مشخص شده است که مصرف سبزیجات چلیپایی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. ترکیب سولفورافان که به این سبزیجات طعم تلخ می دهد، قدرت ضد سرطانی خاصی به آنها می دهد.

این ماده توانایی به تاخیر انداختن یا پیشگیری از انواع سرطان مانند سرطان پوست، لوزالمعده و پروستات را دارد.آنتوسیانین ها، آنتی اکسیدان های قوی هستند که به کلم رنگ قرمز می دهند، تشکیل آن و حتی تشکیل سلول های سرطانی را کاهش می دهند.کلم دارای ماده شیمیایی دیگری به نام آپیگترین است. که به کاهش تورم در سرطان سینه کمک می کند.

6- التهاب را کاهش می دهد: التهاب باعث درد و ناراحتی غیر ضروری می شود و می تواند منجر به بسیاری از بیماری ها و بیماری های دیگر شود.گلوتامین، یک اسید آمینه موجود در کلم، یک ضد التهاب قوی است و به کاهش درد مفاصل، آرتریت و کاهش آلرژی کمک می کند. کلم یکی از 10 منبع غذایی برتر گلوتامین است.

سبزیجات صلیبی چیست, درباره ی خواص کلم سفید

فواید کلم سفید

7- سلامت مغز را بهبود می بخشد: کلم به خصوص نوع ارغوانی آن یک غذای قوی مغز است. این گیاه حاوی ویتامین K و آنتی اکسیدان آنتوسیانین است که توانایی ذهنی و تمرکز را بهبود می بخشد. ویتامین K، ویتامینی که اغلب فراموش می شود، می تواند دفاع شما را در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل بهبود بخشد. آنتوسیانین همچنین در کاهش پلاک در مغز و جلوگیری از از دست دادن حافظه کوتاه مدت و بلند مدت موثر است.

بیشتر بخوانید:  خواص ماهی هوکی

8. خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد: محققان حدود بیست فلاونوئید و 15 فنل را در کلم پیدا کرده اند که همه آنها فعالیت آنتی اکسیدانی نشان می دهند همه این مواد مغذی آنتی اکسیدانی به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف قلبی کمک می کنند. کلم همچنین حاوی مواد معدنی مفید کلسیم و پتاسیم است که به تنظیم فشار خون کمک می کند.

9- التیام زخم: کلم به دلیل خاصیت ضدالتهابی زخم ها را التیام می بخشدمطالعات نشان داده است که نوشیدن آب میوه در پیشگیری از زخم بسیار موثر است.

10- پوست را تمیز می کند و پیری را کند می کند: آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در سلامت پوست دارند. رادیکال های آزاد عامل اصلی چین و چروک، تغییرات پوستی و سایر شرایط هستند. کلم حاوی آنتی اکسیدان های مختلفی است که می تواند روند پیری پوست را معکوس کند.

11- تقویت کننده انرژی: کلم دارای ویتامین های انرژی زا از جمله B1، B2، B6 است. دفعه بعد که احساس گرسنگی کردید، فنجان قهوه و شکر بعد از ظهر خود را با یک کاسه کلم پیچ جایگزین کنید و این یک میان وعده عالی است.

خواص انواع کلم,آشنایی با انواع کلم

ویژگی های کلم سفید

12- درمان خماری: از زمان رومیان از کلم برای مبارزه با خماری استفاده می شده است. اعتقاد بر این است که بدن مادر اثرات مضر تخمیر را از بین می برد و کلم غنی از فیبر به هضم الکل استالدئید کمک می کند. وقتی با مقدار زیادی از خواب بیدار می شوید، مانند یونانیان باستان، کلم بپزید و آب آن را برای نوشیدن ذخیره کنید.

بیشتر بخوانید:  خواص بامیه + نحوه مصرف

13- درمان سردرد: با تهیه کمپرس برگ کلم از شر سردرد یا سردرد خلاص شوید.برگ های داخلی را له کنید و به صورت خمیر درآیند، سپس خمیر را روی پارچه ای بمالید و روی پیشانی خود بمالید تا خشک شود. یا نوشیدن (1 تا 2 اونس) آب خام را برای تسکین سردرد امتحان کنید.

واقعیت جالب: یک فنجان کلم خرد شده حاوی 190 درصد از ارزش روزانه ویتامین C است.

* اگر مشکل تیروئید دارید، در مورد مصرف سبزیجات خام با پزشک خود صحبت کنید.

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …