خواص روغن زیتون و فواید آن برای بدن

یکی از خواص روغن زیتون خاصیت آنتی اکسیدانی آن است

روغن زیتون از میوه درخت زیتون به دست می آید. آنها با فشار دادن زیتون کامل روغن زیتون درست می کنند.

هنگام پخت و پز می توان از روغن زیتون استفاده کرد.

روغن زیتون از میوه درخت زیتون به دست می آید. زیتون محصول سنتی منطقه مدیترانه است. مردم با فشار دادن زیتون کامل روغن زیتون درست می کنند.

مردم از روغن زیتون برای پخت و پز، لوازم آرایشی، دارویی، صابون و غیره استفاده می کنند. روغن زیتون در اصل از دریای مدیترانه بود، اما امروزه در سراسر جهان رایج است.

در رژیم غذایی، مردم زیتون را در روغن زیتون یا در آب نمک نگهداری می کنند. آنها را کامل یا خرد شده می خورند و به غذا اضافه می کنند.

آنها می توانند از روغن زیتون برای پخت نان، پختن پاستا، پختن یا به عنوان سس سالاد استفاده کنند. برخی افراد آن را با قاشق برای اهداف دارویی مصرف می کنند.

خواص خوراکی و سالم روغن زیتون

بسیاری از مطالعات به فواید روغن زیتون برای سلامتی پرداخته اند.روغن زیتون فوق بکر، بهترین روغن موجود در بازار، سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد کمک می کند.

رادیکال های آزاد موادی هستند که بدن در طی متابولیسم و ​​سایر فرآیندها تولید می کند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی می کنند.

اگر رادیکال های آزاد بیش از حد ایجاد شوند، می توانند باعث استرس اکسیداتیو شوند. این می تواند منجر به آسیب سلولی شود و ممکن است به بیماری های خاصی از جمله انواع خاصی از سرطان کمک کند.

روغن زیتون و سیستم قلبی عروقی

روغن زیتون منبع اصلی چربی در رژیم غذایی مدیترانه ای است. به نظر می رسد افرادی که از این رژیم غذایی استفاده می کنند، امید به زندگی بیشتری نسبت به افرادی که از رژیم های دیگر استفاده می کنند، دارند، از جمله شانس کمتری برای مرگ در اثر بیماری های قلبی عروقی. برخی از کارشناسان آن را “استاندارد پزشکی پیشگیرانه” می نامند.

به گفته نویسندگان یک بررسی در سال 2018، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و سازمان ایمنی غذای اروپا، مصرف روزانه حدود 20 گرم یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر را برای کاهش خطر بیماری قلبی توصیه می کنند. .

بیشتر بخوانید:  چگونه هویج را نگینی خرد کنیم؟

یک مطالعه نشان داد که پلی فنول های روغن زیتون ممکن است در برابر بیماری های قلبی عروقی، تصلب شرایین، سکته مغزی، اختلال عملکرد مغز و سرطان محافظت کنند.پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستند.

سندرم متابولیک

سندرم متابولیک وضعیتی است که توسط گروهی از عوامل خطر تشدید می شود که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد، مانند چاقی، فشار خون بالا و قند خون بالا.

بر اساس نتایج، روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است ویژگی های سندرم متابولیک مانند التهاب، قند خون، تری گلیسیرید (چربی در خون) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول را بهبود بخشد. از سوی دیگر، به نظر می رسد که کلسترول سطوح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول «خوب» را افزایش می دهد.

درمان افسردگی با روغن زیتون

مطالعات نشان داده اند که ترکیبات موجود در روغن زیتون فرابکر ممکن است به محافظت از سیستم عصبی کمک کند و ممکن است در درمان افسردگی و اضطراب مفید باشد.

روغن زیتون,خواص روغن زیتون

یکی دیگر از خواص روغن زیتون از بین بردن چین و چروک و ترک خوردگی پوست است.

روغن زیتون و کاهش خطر سرطان

برخی از مطالعات نشان داده اند که مواد موجود در روغن زیتون ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند، اما همه یافته ها این را تایید نمی کنند.

روغن زیتون حاوی موادی است که می تواند به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند

بیماری آلزایمر

برخی از دانشمندان پیشنهاد کرده اند که روغن زیتون اضافی در رژیم غذایی ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند.این ممکن است به دلیل اثر محافظتی آن بر روی عروق خونی مغز باشد.

مصرف روغن زیتون فوق بکر غنی از اولئوکانتانال ممکن است به کند کردن یا توقف پیشرفت آلزایمر کمک کند.

روغن زیتون و جگر

مطالعات نشان داده اند که مولکول های موجود در روغن زیتون فرابکر می توانند به پیشگیری یا ترمیم آسیب کبد کمک کنند.

به نظر می رسد MUFA های موجود در روغن، در درجه اول اسید اولئیک و ترکیبات فنلی آن، به جلوگیری از التهاب، استرس اکسیداتیو، مقاومت به انسولین و سایر تغییراتی که می تواند منجر به آسیب کبدی شود، کمک می کند.

خواص روغن زیتون برای روده ها

بیماری التهابی روده (IBD) باعث التهاب دستگاه گوارش می شود. کولیت اولسراتیو و بیماری کرون از انواع IBD هستند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با خواص تخم شربتی

با تغییر میکروب های روده، فنل های موجود در روغن زیتون می تواند به تقویت ایمنی روده و سلامت روده کمک کند.

روغن زیتون مالیدنی,خواص روغن زیتون برای روده

یکی از خواص روغن زیتون کاهش درد است

خواص روغن زیتون و تغذیه نوزادان

رشد نوزادانی که مادرانشان روغن زیتون مصرف می کنند از نظر قد، وزن و رفتارهای روانی بهتر است.به طور مشابه، کودک برای جلوگیری از اکسید شدن مواد با ورود اکسیژن از هوا، به ویتامین E نیاز دارد.اگرچه مقدار این ویتامین در روغن زیتون زیاد نیست، اما برای جلوگیری از اثرات اکسیداسیون کافی است.

اثرات مرطوب کنندگی

روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی محبوب است که اغلب برای نرم کردن پوست و مو استفاده می شود. با این حال، تحقیقات کمی در مورد اثربخشی آن وجود دارد.

روغن زیتون جزء بسیاری از محصولات مراقبت شخصی از جمله شوینده های صورت، شوینده های بدن، صابون ها و لوسیون ها است. راه های دیگر استفاده از روغن زیتون برای پوست عبارتند از:

مرطوب کننده و بعد از آفتاب

برخی از افراد از روغن زیتون به عنوان یک لوسیون مرطوب کننده استفاده می کنند و قبل از استفاده از روغن اضافی، آن را مستقیماً روی پوست قرار می دهند. روش دیگر، روغن را می توان روی پوست مرطوب استفاده کرد تا از احساس چربی جلوگیری شود.

بر اساس مطالعه ای که در مورد اثرات آنتی اکسیدانی آن در موش ها انجام شد، روغن زیتون می تواند برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید بسیار مفید باشد.

در آوردن

برای لایه برداری صورت و بدن و درمان نواحی پوست خشک یا پوسته پوسته می توانید روغن زیتون و نمک دریا را مخلوط کرده و اسکراب درست کنید.

افراد باید از نمک دانه ریز برای صورت و سایر نقاط حساس و نمک دانه درشت برای بقیه قسمت های بدن استفاده کنند.

پاک کننده آرایش چشم

روغن زیتون مواد ضدآب آرایش چشم را تجزیه می کند و پاک کردن آن را آسان تر می کند.

برای پاک کردن آرایش از روی چشم، کافی است چند قطره روغن زیتون را روی یک پد پنبه ای بریزید و به آرامی دور چشم ها بمالید.

ماسک صورت

افرادی که پوست خشک دارند می توانند از ماسک های صورت روغن زیتون بهره مند شوند. روغن زیتون مخلوط با موادی مانند سفیده تخم مرغ، عسل یا جو دوسر می تواند صورت را نرم و آبرسانی کند.

بیشتر بخوانید:  چندین نکته برای پخت لازانیای خوش طعم

درمان چین و چروک

روغن زیتون به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود می تواند پیری پوست را کاهش داده و چین و چروک را از بین ببرد. این روغن را می توان در شب یا بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب برای دور چشم استفاده کرد.

خواص روغن زيتون,روغن زيتون

یکی از خواص روغن زیتون درمان چین و چروک است

روغن زخم

ویتامین ها و سایر آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون می توانند به بازسازی سلول های پوست و محو شدن جای زخم ها کمک کنند.

برای درمان نواحی پرفشاری خون که در آن پوست به دلیل جای زخم تیره شده است، به سادگی روغن رقیق شده را ماساژ دهید یا آن را با آب لیمو مخلوط کنید.

روغن زیتون همچنین می‌تواند برای پیشگیری یا درمان ترک‌های پوستی استفاده شود، اگرچه مطالعات نتایج متفاوتی در مورد اثربخشی آن پیدا کرده‌اند.

محتوای ویتامین

روغن زیتون حاوی ویتامین های محلول در چربی A، D، E و K است. برخی از این ویتامین ها برای پوست مفید هستند.

به عنوان مثال، در طول تاریخ، مردم از روغن ویتامین E به صورت موضعی برای درمان انواع بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس و اگزما استفاده کرده اند.

اثرات ضد باکتریایی از خواص روغن زیتون است

روغن زیتون دارای خواص ضد باکتریایی است. با این حال، مطالعات بسیار کمی در مورد توانایی روغن زیتون در کنترل باکتری های روی پوست وجود دارد.

یک مطالعه کوچک به تأثیر استفاده از روغن زیتون و روغن نارگیل بر روی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس روی پوست پرداخت. نتایج نشان داد که هر دو روغن دارای خواص ضد باکتریایی هستند، اما روغن نارگیل بکر در از بین بردن باکتری ها موثرتر است.

با این حال، گاهی اوقات می توان از روغن زیتون برای درمان عفونت های باکتریایی پوست استفاده کرد.همچنین ممکن است بهبودی در افراد مبتلا به زخم پا ناشی از دیابت نوع 2 را بهبود بخشد.

فواید روغن زیتون در ناف

ناف را با روغن زیتون چرب کنید، اگر 15 شب ناف خود را با روغن زیتون چرب کنید، موهای سر و صورتتان را نرم می کند.

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …