آشنایی با خواص تخم شربتی

فواید تخم شربتی, فایده های تخم شربتی

تخم مرغ های موجود در شربت سرشار از فیبر هستند و باعث سیری کاذب می شوند

شربت تخم مرغ یکی از نوشیدنی های سنتی ایران است که در فصل تابستان بیشتر به صورت سرد مصرف می شود. این شربت از ترکیب آب، شربت تخم مرغ، شکر، گلاب و یخ تهیه می شود. می توانید زعفران هم به آن اضافه کنید.

دانه شربتی در واقع بذر گیاه ریحان کوهی است که به دلیل داشتن ترکیبات موسیلاژین (لعاب) به صورت محلول در آب (شربت) استفاده می شود. لعاب این دانه ها پس از جذب آب به ژله تبدیل می شود که می توان از آن برای رفع تشنگی استفاده کرد. دانه های شربت حاوی تعدادی ترکیبات پلی فنلی و آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین و بتا سیسترول هستند. علاوه بر این، بر اساس برخی تحقیقات، پیشگیری از دیابت نوع 2، سرطان و خواص ضد باکتریایی برای این گیاه گزارش شده است.

ارزش غذایی تخم مرغ شربتی

اما طبق شایعه مقادیر بالای کلسیم، آهن، ویتامین C و اسیدهای چرب غیراشباع، تخم مرغ حاوی 6 میلی گرم کلسیم (یک پنجاهم کلسیم شیر) و 0.109 میلی گرم آهن (یک بیست و چهار آهن اسفناج) است. ). . ). ). ) است .جالبتر اینکه میزان ویتامین C و امگا 3 موجود در تخم مرغ در شربت صفر است.

تفاوت تخم مرغ شربتی با ریحان و دانه چیا

در ایران دانه های شربتی را با دانه های ریحان و چیا اشتباه می گیرند در حالی که این سه با هم متفاوت هستند و هر کدام خواص خاص خود را دارند. در ایران از تغام شربتی در نوشیدنی های سرد برای رفع تشنگی در فصل تابستان استفاده می شود. گاهی به اشتباه دانه های شربتی یا دانه ریحان را می خرند و به عنوان دانه چیا استفاده می کنند و یا خواص دانه چیا را به دانه های شربتی نسبت می دهند که در ایران به وفور یافت می شود که درست نیست. تنها شباهت بین دانه های شربتی با دانه چیا و دانه ریحان این است که هر سه دانه لعاب دار هستند (موسیلاژ دارند) اما خواص این سه دانه تفاوت اساسی با یکدیگر دارند.

خواص تخم مرغ شربتی

امگا 3 و اثرات ضد التهابی آن و همچنین تاثیر آن بر سلامت قلب و مغز کم و بیش شناخته شده است. زرده تخم مرغ حاوی امگا 3 است، اما کمتر از منابع حیوانی مانند روغن ماهی است. برای کسانی که ماهی نمی خورند، دانه چیا می تواند جایگزین خوبی برای امگا 3 در رژیم غذایی شما باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده حاوی مقادیر بالایی پروتئین است و منبع مفیدی از پروتئین گیاهی محسوب می شود و برای گیاهخواران یا افرادی که رژیم گیاهخواری دارند بسیار مفید است.

ترکیب امگا 3، پروتئین و فیبر در تخم مرغ به این معنی است که دانه ها به آرامی هضم می شوند. این هضم طولانی مدت سطح انرژی بدن را کاهش می دهد که به حفظ ثبات قند خون کمک می کند.

بیشتر بخوانید:  12 نکته مهم درمورد بستنی

ناگفته نماند که این دانه های کوچک سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم و عناصر کمیاب مانند منگنز هستند که به تولید و عملکرد آنزیم ها کمک می کنند.

متاسفانه تحقیقات کمی در مورد خواص دانه چیا و تاثیر آن بر سلامت انسان انجام شده است و انتظار می رود این میزان تحقیقات در آینده افزایش یابد.

ارزش غذایی تخم شربتی,آشنایی با خواص تخم شربتی

تخم شربت سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم و عناصر کمیاب مانند منگنز است.

حرارت بدن را کاهش می دهد

شربت تخم مرغ یکی از بهترین خنک کننده های بدن است.

آنها حرارت بدن را کاهش می دهند، به همین دلیل است که مردم اغلب آنها را به نوشابه ها، شربت ها یا شیک اضافه می کنند.

درد دل و اندوه را التیام می بخشد.

تخم مرغ شربتی با خواصی که دارد سوزش سر دل را تسکین می دهد و سموم را از بدن دفع می کند.

اثر اسیدی HCL (اسید هیدروکلریک) را خنثی می کند و سوزش سر دل را تسکین می دهد

تخم مرغ آب پز سرشار از آب است و به تسکین پوشش معده کمک می کند و در نتیجه سوزش سر دل را تسکین می دهد.

سوربت حاوی مواد مغذی برای استخوان است

سوربت تخم مرغ به دلیل داشتن این مواد مغذی ارزش غذایی بسیار مفیدی برای سلامت استخوان دارد. این مواد مغذی شامل کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین است. در هر 28 گرم تخم مرغ آب پز 18 درصد کلسیم وجود دارد. این مقدار کلسیم تخم مرغ در شربت بیشتر از کلسیم لبنیات است.

بنابراین مصرف زرده تخم مرغ می تواند منبع عالی کلسیم برای افرادی باشد که لبنیات مصرف نمی کنند. با این حال، زرده تخم مرغ حاوی اسید فیتیک است که تا حدودی جذب کلسیم را کاهش می دهد.

تاثیر تخم شربتی بر بدن, نحوه مصرف تخم شربتی

مصرف تخم مرغ شربتی در سلامت عمومی بدن موثر است.

سرفه و آنفولانزا را درمان می کند.

دانه های شربت خاصیت ضد اسپاسم دارند، یعنی سفتی عضلات منقبض و منقبض را کاهش داده و آنها را شل می کنند.

به این ترتیب به کنترل سیاه سرفه کمک می کنند.

شربت تخم مرغ ایمنی بدن را افزایش می دهد.

فلاونوئیدهای موجود در آنها مانند ویسینین، اورینتین و بتاکاروتن به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

توجه: زنان باردار و کودکان از مصرف شربت تخم مرغ خودداری کنند.

اگر این دانه ها به خوبی با آب مخلوط نشوند، باعث خفگی در کودکان خردسال می شوند.

در زنان باردار، این دانه ها میزان استروژن را در بدن کاهش می دهند که می تواند منجر به سقط جنین شود.

بیشتر بخوانید:  نکات پخت پیتزا در خانه

اگر باردار هستید یا هر شرایط پزشکی دیگری دارید، بهتر است قبل از افزودن تخم مرغ در شربت به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن تخم مرغ شربتی در آب یکی از بهترین راه ها برای کاهش وزن است. شربت تخم مرغ علاوه بر رفع تشنگی در حفظ تعادل فشار خون و کاهش وزن بسیار موثر است. شربت تخم مرغ در تسکین التهاب معده یا سایر مشکلات گوارشی موثر است.

روغنی که از له کردن تخم مرغ به‌دست می‌آید برای درمان عفونت‌هایی مانند زخم، بریدگی، عفونت مثانه، عفونت‌های پوستی و غیره استفاده می‌شود.

شربت تخم مرغ برای درمان اختلالات گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوء هاضمه و بی نظمی های روده استفاده می شود.

این شربت باعث بهبود خلق و خوی فرد می شود و همچنین خستگی مفرط ذهنی، تنش های عصبی، افسردگی، میگرن و «کابوس های شبانه» را برطرف می کند.

از آنجایی که خاصیت ضد اسپاسم دارد، سیاه سرفه را درمان می کند.

در چین از دانه های شربتی برای درمان عفونت ها، معده درد، نیش مار و حشرات و کاهش دمای بدن استفاده می شود.

این سیاه دانه های کوچک می توانند قند خون را تنظیم کنند. بنابراین، شما را از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 محافظت می کند.

شربت تخم مرغ با دفع مواد زائد از بدن به عملکرد صحیح روده ها کمک می کند.

مصرف تخم مرغ شربتی در دوران شیردهی باعث افزایش شیر مادر می شود، اما در مصرف آن زیاده روی نکنید.

خواص دانه چیا,خواص داروئی تخم شربتی

شربت تخم مرغ ایمنی بدن را افزایش می دهد.

آیا تخم مرغ ها به صورت خام، خیسانده، پخته یا پودر شده مصرف می شود؟

دانه های شربتی در مقایسه با دانه های کدو تنبل و کنجد طعم منحصر به فردی دارند. روش معمول مصرف این است که آن را در آب یا شیر خیس کنید و بگذارید حداقل 2 ساعت یا یک شب در یخچال بماند و سپس بخورید، اگر می خواهید این دانه کمی طعم بیشتری داشته باشد می توانید آن را در شیر طعم دار خیس کنید. . ، آب را در آب نارگیل یا میوه خیس کنید یا ادویه هایی مانند دارچین و زنجبیل و کمی عسل اضافه کنید.

از شربت تخم مرغ می توان در سوپ ها نیز استفاده کرد و همچنین می توان از آن به عنوان جایگزین تخم مرغ در برخی غذاها استفاده کرد.برای جایگزینی آن به جای تخم مرغ، از 1 قاشق غذاخوری با 3 قاشق غذاخوری آب استفاده کنید

پودر آن را می توان به عنوان جایگزین آرد در تهیه نان یا کیک استفاده کرد. همچنین می توانید دانه های پخته و برشته شده را به سبزیجات یا غلات صبحانه اضافه کنید. فقط باید توجه داشت که دانه ها به مقدار زیاد برشته نمی شوند و حرارت لازم برای پختن آنها بسیار ملایم است، بنابراین طعم آن تغییر نمی کند.

بیشتر بخوانید:  خواص و طرز تهیه ادویه زعتر

به طور کلی شربت تخم مرغ هر طور که استفاده شود برای بدن مفید است و مصرف آن توصیه می شود.

مقدار مناسب برای مصرف تخم مرغ شربتی

در مورد دوز مناسب برای مصرف روزانه تخم مرغ شربتی باید بدانید که دوز 20 گرم (حدود 1.5 قاشق غذاخوری) تخم مرغ در شربت دو بار در روز است.

موارد منع مصرف تخم مرغ شربتی

اگر داروهای خاصی مصرف می کنید، بهتر است قبل از استفاده از شربت با پزشک خود مشورت کنید. افراد مبتلا به کرم معده نباید از تخم مرغ شربتی استفاده کنند. مصرف زیاد تخم مرغ شربتی باعث سرگیجه و اختلال بینایی می شود. استفاده از این دانه ها برای افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند نیز توصیه نمی شود.

لطفا توجه داشته باشید که این دانه های ریز حاوی گلوتن هستند و اگر از جمله افراد حساس به این ترکیب هستید، در مصرف آن دقت کنید.شربت تخم مرغ همچنین فشار خون را کاهش می دهد، بنابراین افراد مسن که داروهای ضد فشار خون مصرف می کنند باید مراقب باشند.

آیا تخم مرغ ها به صورت خام، خیسانده، پخته یا پودر شده مصرف می شود؟

دانه های شربتی در مقایسه با دانه های کدو تنبل و کنجد طعم منحصر به فردی دارند. روش معمول مصرف این است که آن را در آب یا شیر خیس کنید و حداقل 2 ساعت یا یک شب در یخچال بگذارید و سپس میل کنید. اگر می خواهید این دانه کمی طعم بیشتری داشته باشد، می توانید آن را در شیر طعم دار، آب نارگیل یا آب میوه خیس کنید یا ادویه هایی مانند دارچین و زنجبیل و کمی عسل اضافه کنید.

شربت تخم مرغ را می توان در سوپ ها نیز استفاده کرد و همچنین می تواند به عنوان جایگزین تخم مرغ در برخی غذاها استفاده شود.برای جایگزینی تخم مرغ از 1 قاشق غذاخوری با 3 قاشق غذاخوری آب استفاده کنید.

پودر آن را می توان به عنوان جایگزین آرد در تهیه نان یا کیک استفاده کرد. همچنین می توانید دانه های پخته و برشته شده را به سبزیجات یا غلات صبحانه اضافه کنید.فقط باید توجه داشت که دانه ها به مقدار زیاد برشته نمی شوند و حرارت لازم برای پختن آنها بسیار ملایم است، بنابراین طعم آن تغییر نمی کند.

به طور کلی شربت تخم مرغ بدون توجه به مصرف آن برای بدن مفید است و مصرف آن توصیه می شود.

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …